2020 gegužės 15 d. Penktadienis
Kaip išvengti arterinės hipertenzijos?

„Žinome jūsų kraujo spaudimo dydį“, – Pasaulinės hipertenzijos dienos devizas, kuriuo gydytojai ir visuomenės sveikatos specialistai stengiasi atkreipti žmonių dėmesį į esamą statistiką. Ji rodo, kad tik 50 procentų žmonių žino, jog serga arterine hipertenzija. Gegužės 17-oji skirta paminėti dažniausios ligos tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje atvejams ir informuoti visuomenę, kaip galima užkirsti kelią pasekmėms.

Kraujospūdis, tai jėga, kuria kraujas tekėdamas kraujagyslėmis spaudžia jų sieneles. Kiekvieno žmogaus organizmui ji turi didelę reikšmę, užtikrindama organų ir audinių aprūpinimą deguonimi, taip pat tinkamą širdies ir kitų organų darbą.

Normaliu kraujo spaudimu laikomas 120/80 mmHg, matuojamas gyvsidabrio stulpelio milimetrais. Pavojaus nėra, jeigu jis neviršija 140/60 mmHg, tačiau didesnį kraujospūdį būtina mažinti. Arterinio kraujo spaudimo padidėjimas yra vadinamas arterine hipertenzija. Neretai arterinės hipertenzijos simptomai, tokie kaip galvos, širdies skausmai, galvos svaigimas, pasireiškia tik esant labai dideliam arteriniam kraujospūdžiui arba kai pažeidžiami gyvybiškai svarbūs organai – širdis, kraujagyslės, smegenys arba inkstai, todėl žmonės ne visada laiku kreipiasi į gydytojus. Ankstyvosiose ligos stadijose hipertenzija simptomų nesukelia arba jie yra neintensyvūs.

Kraujo spaudimas gali didėti dėl keleto veiksnių: nesveikos mitybos, nepakankamo fizinio aktyvumo, alkoholio bei tabako vartojimo. Remiantis moksliniais tyrimais, apie 80 procentų ankstyvos arterinės hipertenzijos atvejų galima išvengti pakeitus gyvenseną ir atsisakius tam tikrų įpročių.

Arterinio kraujo spaudimo kategorijų klasifikacija:

Kategorija Sistolinis kraujo spaudimas (mm Hg) Diastolinis kraujo spaudimas (mm Hg)
Optimalus <120 <80
Normalus 120–129 80–84
Aukštas 130–139 85–89
1 laipsnio AH 140–59 90–99
2 laipsnio AH 160–179 100–109
3 laipsnio AH >180 >110

 

Kaip išvengti AH?

  1. Nerūkyti.
  2. Mažinti alkoholio vartojimą (ne daugiau nei 3 SAV per dieną ir 7 SAV per savaitę moterims, ne daugiau nei 4 SAV per dieną ir 14 SAV per savaitę vyrams).
  3. Koreguoti savo svorį, jeigu jis yra per didelis (normalus KMI – 18,5–24,99). Turintiems antsvorio aukšto kraujo spaudimo rizika padidėja nuo 2 iki 6 kartų.
  4. Reguliariai mankštintis (vidutinio ar net didelio intensyvumo aerobikos pratimams skirti 30–60 min. kasdien).
  5. Koreguoti mitybos įpročius:
  • mažinti druskos kiekį maiste (suvartoti ne daugiau kaip 5 g NaCl per dieną, maisto papildomai nesūdyti);
  • valgyti daugiau vaisių ir daržovių (bent 400 g daržovių per dieną);
  • mažinti sočiųjų riebalų rūgščių ir transriebalų turinčio maisto vartojimą;
  • mažiau vartoti produktų, turinčių kofeino.
  1. Mažinti lėtinį stresą ir mokytis, kaip jį suvaldyti (tam tinka meditacija, kvėpavimo pratimai, fizinis aktyvumas, buvimas gryname ore).
  2. Reguliariai tikrintis savo kraujo spaudimą (patartina tai daryti kelis kartus per mėnesį). Tai galite padaryti poliklinikose, vaistinėse ar namuose, įsigiję kraujospūdžio matuoklius.

 

FacebookFacebook Messenger
Naujienos